گذري بر زبان لاري

مالچانو زبان شناس معاصر روسی می گوید:پایه اصلی زبان لارستانی از مجموعه لغات سنتی تمام ایران تشکیل می شود . او یکی ازمحققانی است که درباره لارستان و لهجه هایش دست به قلم برده است و این مجموعه را براساس تحقیقی دقیق و مو شکافانه ثبت کرده است. او می گوید در زبان فارسی زبانی وجود ندارد که زبان لارستانی با ان از لحاظ لهجه تناسب نداشته باشد .
در کل زبان لاری از نه لهجه فرامرزی,خنجی,اوزی,گراشی,فیشوری, فداغی, کومزاری ,بیخه ای و بستکی تشکیل می شود. علاوه بر این رابطه تنگا تنگی نیز با لهجه های بندری دارد. این زبان از زبان فارسی باستان مشتق می شود و از وا‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ژه ها و شیوه های صرف فعل از زبان پهلوی میانه استفاده می کند علاوه بر این همانندی شگفت انگیزی نیز با زبان پهلوی شیرازی دارد.

منبع: سايت جامع دهفيش

اولین عمل جراحی مغز در بیمارستان امام رضای لار با موفقیت انجام شد

اولین عمل جراحی مغز در بیمارستان امام رضای لار  با موفقیت انجام شد

روز جمعه -5 آذر 89 -اولین عمل جراحی مغز در بیمارستان امام رضای لار انجام شد . به گزارش خبرنگار صحبت نو این عمل توسط "دکتر فارغ بال "بر روی پسری 11ساله -اهل جناح بستک -صورت گرفت .حال عمومی بیمار ،پس از این عمل "خوب "گزارش شده است .

منبع: صحبت نو

كمك‌رساني هلال احمر اوز به زلزله‌زدگان روستاهاي خنج

سرپرست هلال احمر اوز گفت: كمك‌رساني به زلزله‌زدگان روستاهاي شهرستان خنج آغاز شده است.

عبدالرحمن صابري در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در پي وقوع حادثه زمين‌لرزه 5/4 ريشتري در شهرستان خنج، معاونت امداد هلال احمر استان فارس به جمعيت هلال احمر اوز مأموريت داد تا به زلزله‌زدگان روستاهاي شهرستان خنج كمك‌رساني شود.
وي در ادامه گفت: با اين مأموريت بلافاصله جمعيت هلال احمر اوز به صورت آماده باش درآمد و 13 نفر از امدادگران زبده اين جمعيت در ساعت 23 پنجم آذر ماه جاري عازم محل حادثه شده و كار امدادرساني را آغاز كردند.
صابري افزود: 163 چادر امدادي نيز از سوي اين جمعيت به شهرستان خنج ارسال شد.
سرپرست جمعيت هلال احمر اوز با بيان اينكه امدادگران علاوه بر توزيع چادرهاي امدادي، در نقل و انتقال حادثه‌ديدگان در تاريكي شب و برودت هوا كمك كرده‌اند، ابراز داشت: امدادگران جمعيت هلال احمر اوز آموزش‌هاي لازم در مورد چادرزني و چگونگي مقابله با حادثه زمين‌لرزه را نيز به روستاييان فدويه، گرمشت و كورده انجام دادند.
زمين‌لرزه در ساعت 16 روز پنجم اين ماه در اين شهرستان به وقوع پيوست.

مجامع امور صنفي لارستان قانون هدفمندسازي يارانه‌ها را ارج مي‌نهند

معاون استاندار و فرماندار ويژه لارستان گفت: مجامع امور صنفي شهرستان لارستان، اجراي طرح هدفمندسازي يارانه‌ها را ارج نهاده‌اند.

علي‌محمد اميري در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مجامع امور صنفي شهرستان لارستان طي ارسال طوماري به محمود‌ احمدي‌نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران از اقدام انقلابي وي در اجراي طرح هدفمندسازي يارانه‌ها سپاسگزاري كردند.
وي افزود: در بخشي از اين طومار آمده است كه ما اعضاي مجامع امور صنفي شهرستان لارستان بزرگ و كهن كه نخستين خاستگاه حكومت اسلامي به زعامت آيت‌الله عبدالحسين لاري است اقدام انقلابي و شجاعانه حضرتعالي در ايجاد تحول بزرگ در اقتصاد ايران و هدفمندسازي يارانه‌ها را ارج نهاده و با حمايت از اين حركت بزرگ ملي تلاش مي‌كنيم همسو با دولت عدالت‌محور، در اين عرصه مانند عرصه‌هاي گذشته يار و مددكار انقلاب اسلامي بوده و در تأمين و توزيع مايحتاج مردم در شرايط حساس كنوني بهتر و بيشتر و حتي ارزان‌تر از گذشته به وظيفه ديني، انقلابي و ملي خود عمل كنيم.
اميري در ادامه ابراز داشت: اعضاي مجامع امور صنفي شهرستان لارستان آمادگي خود را براي هرچه بهتر پياده كردن قانون هدفمندسازي يارانه‌ها در اين شهرستان اعلام كرده‌اند.
فرماندار ويژه لارستان در ادامه گفت: ما از مجامع امور صنفي لارستان كه با اين اقدام مبتكرانه ياور دولت بوده و براي پياده كردن صحيح قانون هدفمندسازي يارانه‌ها پيشقدم شده‌اند سپاسگزاري مي‌كنيم.
اميري در پايان با بيان اينكه اين اقدام اصناف لارستان نشان از همدلي مردم و مسولان و حذف فاصله‌هاي بين مردم و دولت است بيان داشت: طومار مجامع امور صنفي شهرستان لارستان به دفتر رياست جمهوري ايران ارسال شده است و در ادامه طومار عزت و سربلندي ايران اسلامي با رهبري‌هاي خردمندانه مقام معظم رهبري و موفقيت‌ دولت خدمتگزار از خداي سبحان درخواست شده است.

انجام اولین عمل جراحی لاپاروسکوپی در بیمارستان لامرد

اولین جراحی لاپاروسکوپی در بیمارستان ولی عصر (عج ) شهر لامرد انجام شد .
دکتر بهمن صادقی متخصص جراحی بیمارستان ولی عصر در این باره گفت : استفاده از دستگاه لاپاروسکوپی در این بیمارستان برای اولین بار انجام گرفت که در این عمل جراحی یک بیمار 40 ساله مورد درمان قرار گرفت .
صادقی در خصوص دستگاه لاپاروسکوپی اضافه کرد : جراحی لاپاروسکوپی یک تکنیک نوین جراحی است که به آن جراحی سوراخ کلیدی هم گفته می شود ، بدین معنی که در آن با ایجاد چند سوراخ کوچک 1 تا 2 سانتی متری در جدار شکم و نه از طریق باز کردن شکم عمل جراحی انجام می پذیرد .
وی ادامه داد : در این عمل جراحی ابتدا حفره شکم با گاز دی اکسید کربن پر می شود . سپس تلسکوپ نازک به قطره چند میلی متر از طریق ناف وارد می شود و از طریق سوراخهای دیگر ابزار بسیار ظریف جراحی وارد شکم می کردند که این ابزار در واقع جایگزین دستهای جراح هستند و او را قادر می سازند که ظریف ترین عملها را از خارج بدن ، بدون باز کردن حفره شکمی انجام دهند.
این متخصص جراحی در خصوص کاربردهای لاپاروسکوپی نیز این گونه اذعان داشت : از این روش می توان هم در تشخیص و هم در درمان جراحی بیماریها استفاده نمود مثلا در مواقعی که سایر تکنیکها مثل رادیو لوژی یا سونوگرافی قادر به تشخیص بیماریهای داخل شکم ولگن نمی باشند با لاپاراسکوپی می توان بدون باز کردن شکم احشاء داخل آن را مشاهده نمود .
صادقی افزود : در بحث درمان نیز در جراحیهای روده ، معده ، کیسه صفرا ، آپاندیس ، کیستهای تخمدان ، درمان نازایی ، چسپندگی های داخل شکمی ، درمان فتق و بسیاری از جراحیهای اورولوژی و سایر شاخه های جراحی کار برد دارد .
وی در مورد برخی از مزیت های این شیوه جراحی نیز گفت : اندازه برشها در این روش بسیار کوچکتر است ، در نتیجه از نظر زیبایی نتایج بهتری دارد و به علت برشهای کوچک تر درد پس از عمل ، عفونت و احتمل چسپندگی کمتر و بازگشت به کار سریعتر خواهد بود .
صادقی این روش را دارای معایبی دانست و گفت : ابزار آن گران است و در همه بیمارستان ها وجود ندارد و طول عمل بیشتر از جراحی باز است و همچنین به علت دید محدودتر و کاهش حس لامسه نیاز به تبحر بالاتر جراح دارد .
صادقی در خصوص پیشینه این روش جراحی نیز گفت : این روش جراحی از حدود 25 سال قبل در دنیا و از حدود 10 سال قبل در کشور ما نیز انجام می گرفته است و اصولا روش نوپا و تحول شگرفی در جراحی بشمار می آید .
سهراب ابراهیمی مدیر داخلی بیمارستان ولی عصر (عج ) لامرد نیز در این باره اضافه کرد : تجهیز بیمارستان به این دستگاه از حدود 2 سال قبل توسط دکتر بهمن صادقی مطرح گردید که خوشبختانه با پیگیری مسوولین دلسوز شهرستان لامرد خصوصا فرماندار محترم جناب اقای جعفری ، موسسه خیریه بعثت النبی ، هیات امنا و مسولین بیمارستان و به همت والای خیرین شهرستان خصوصا جناب آقای احمد پیرایش این دستگاه خریداری و در هفته اخیر تحویل بیمارستان گردید و دو روز پس از راه اندازی ، اولین عمل جراحی که خارج کردن کیسه صفرا بود با موفقیت بر روی خانم 40 ساله ای انجام گرفت .

لازم به ذكر است اين خبر مربوط به 30 آبان ماه مي باشد.

منبع: پورتال جامع شهرستان لامرد

درج نام اوز و بيرم در محدوده لارستان در سايت وزارت كشور

بالاخره پس از مدتها سايت وزارت كشور نام دو بخش اوز و بيرم را در قسمت شهرستان لارستان قرار داد.

براي ديدن اين وبسايت به :

http://portal2.moi.ir/Portal/Home/Default.aspx?CategoryID=8f931308-c67e-4cf4-a5e7-3c1bbb1a6f32

مراجعه نماييد.

استقبال پرشور مردم روستای لب اشکن از فرماندار شهرستان گراش

فرماندار شهرستان گراش در ادامه سفرهای روستایی خود، به همراه اعضای شورای اداری، میهمان روستای لب اشکن واقع در 90 کیلومتری مرکز شهرستان گراش بود.

وی در این دیدار که با استقبال پرشور و بی سابقه مردم روستای محروم لب اشکن همراه بود در جمع مردم این روستا به همراه مسوولین ادارات شهرستان از نزدیک با مشکلات و محرومیت های روستای لب اشکن آشنا و بر لزوم رفع فوری مشکلات موجود تأکید کرد.
فرماندار شهرستان گراش در جمع مردم افزود با پیگیری های انجام شده و مساعدت های شخص دکتر احمدزاده استاندار محبوب فارس در حال یکسان سازی و تفکیک امور شهرستان از شهرستان های همجوار هستیم و انشالله با توکل به خداوند و استقرار مابقی ادارات مشکلات یکی پس از دیگری حل و شاهد آبادانی و رفع محرومیت از روستاهای شهرستان گراش خواهیم بود.
فرماندار شهرستان گراش در اين بازديد با شناسایی محرومیت ها و کمبودهای موجود، ادارات مربوطه را به رفع مشکلات و ارائه گزارش به فرمانداری ملزم کرد.
شایان ذکر است به منظور صرفه جویی در مصرف سوخت و هزینه های جانبی، سفرهای روستایی فرماندار و اعضای شورای اداری شهرستان گراش با یک دستگاه مینی بوس انجام می گیرد.

بستر مناسب براي اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها در لارستان فراهم است

فرماندار ويژه لارستان گفت: شرايط اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها هم‌اكنون در اين شهرستان با همكاري و تعامل دستگاه‌هاي اجرايي آماده شده است.

محمد اميري امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شيراز با تاكيد بر ضرورت نظارت اعضاي كميسيون تعزيرات و كميته تنظيم بازار اظهار داشت: بايد با تعامل بين دستگاهي و اطلاع رساني مناسب و آگاهي بخشي عمومي شرايط را فراهم كرد تا دولت در يك جو رواني آرام برنامه تحول اقتصادي را اجرا كند.
وي افزود: از مسئولان ادارات مي‌خواهم تا با تلاش و حساسيت بيشتر كنترل و نظارت دقيقي بر بازار داشته باشند تا از هر نوع سوءاستفاده احتمالي در چرخه اقتصادي جامعه پيشگيري شود.
فرماندار ويژه لارستان بيان داشت: افزايش بازرسي، تسريع در رسيدگي به پرونده‌هاي واحدهاي صنفي متخلف، پيگيري و حل مشكلات صنايع و كارخانه‌هاي توليدي، تعامل بيشتر نيروي انتظامي و اداره بازرگاني با مجمع امور صنفي اين شهرستان در برخورد قانوني با متخلفان كسب و كار انتظارات ما از كميسيون تنظيم بازار است.
معاون استاندار و فرماندار ويژه لارستان ادامه داد: طرح هدفمندسازي يارانه‌ها يك جراحي بزرگ اقتصادي است كه موجب توزيع مساوي يارانه بين اقشار مختلف مردم مي‌شود.

اميري اضافه كرد: با افرادي كه اجناس مورد نياز مردم را در انبارها احتكار كنند نيز به شدت برخورد و به مراجع قضايي معرفي مي‌شوند.

التیجانی شهروندافتخاری جهرم شد


alt

محمد التیجانی السماوی به عنوان شهروند افتخاری شهرستان جهرم معرفی شد .محمد التیجانی اندیشمند تونسي و سخنران همایش بین المللی غدیر در جهرم ، امروز در مراسمی با حضور مسوولان این شهرستان بعنوان شهروند افتخاری جهرم معرفی شد .تیجانی در گفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت : با توجه به اینکه این شهرستان معروف به دارالمومنین است برایم مایه افتخار است که به عنوان شهروند افتخاری جهرم معرفی شدم .تیجانی همچنان با دریافت چفیه به عضویت افتخاری نیروی مقاومت بسیج این شهرستان نیزدرآمد.

تمام مصوبه‌هاي سفر رهبري به فارس در لامرد اجرايي شده است

فرماندار لامرد در جمع خبرنگاران گفت: مصوبات سفر مقام معظم رهبري به فارس در لامرد 100 درصد اجرايي شده و مصوبه‌اي بدون اجرا باقي نمانده است.

وي در پاسخ به نخستين سوال در مورد پيگيري مصوبات سفر رهبري و سفرهاي استاني رئيس جمهور گفت: مصوبات سفر رهبري 100 درصد اجرايي شده و مصوبه‌اي بدون اجرا باقي نمانده است.
جعفري ادامه داد: از مبالغ تعيين شده براي اين مصوبات، تمام آن دريافت شده و اگر طرحي نيمه كاره مانده، يا به دليل افزايش هزينه بوده و يا به دليل اشتباه در پيش‌بيني اعتبارات است.

جعفري در مورد گمرك و بازارچه مرزي‌ افزود: گمرك پس از پايان مطالعات اوليه، در هفته دولت كلنگ ساختمان آن به زمين زده شد و پيمانكار آن نيز انتخاب شده كه اميدواريم بدون مشكل به پايان برسد، اما بحث بازارچه مرزي در وزارت كشور و وزارت اقتصاد و دارايي به مشكل برخورده است.
فرماندار شهرستان لامرد اضافه كرد: طبق نظر اين دو نهاد، بازارچه بايد در نقطه صفر مرزي باشد، كه تاكنون در مورد ايجاد آن در لامرد متقاعد نشده‌اند.
اين مقام مسئول همچنين در مورد يكي از طرح‌ها كه با وجود تصويب، همچنان پيشرفتي نداشته است، تصريح كرد: مطالعات اوليه ايجاد منطقه گردشگري به پايان رسيده كه براي منطقه سادول سرمايه‌گذار بخش خصوصي اعلام آمادگي كرده است، اما متاسفانه براي منطقه گردشگري تنگ‌خور همچنان در جستجوي سرمايه‌گذار هستيم.
وي خاطرنشان كرد: طرح‌هاي‌ احداث درمانگاه تامين اجتماعي با وجود تامين زمين و دريافت مجوز و سالن ترمينال فرودگاه لامرد و همچنين راه‌آهن عسلويه ـ لامرد‌ كه ادامه راه‌آهن شيراز ـ بوشهر ـ عسلويه است، از جمله طرح‌هايي بوده كه به دلايل مختلف همچنان بدون پيشرفت باقي مانده است.
جعفري همچنين در مورد آخرين وضعيت بازسازي مناطق زلزله‌زده اشكنان، گفت: تمام اعتبارات لازم، پس از دريافت در اختيار پيمانكاران قرار داده شده است تا آنها بدون دغدغه بتوانند به كار خود ادامه دهند.
فرماندار شهرستان لامرد اضافه كرد: با وجود اينكه تا دو هفته پيش حجم كار، مورد تاييد نبود، اما با انجام جلسات متعدد و بازديدهاي مكرر، بازسازي روند خوبي پيدا كرده و اميدواريم تا ابتداي زمستان تعداد بسياري از منازل زلزله زده اين منطقه آماده شوند.
وي با اعلام اينكه اعتبارات جديد اختصاص يافته براي بازسازي مكان‌هاي عمومي و مذهبي بسيار خوب بوده است، گفت: در جديدترين مصوبات براي بازسازي اين مناطق، 17.5 ميليارد ريال براي بازسازي مكان‌هاي عمومي و مذهبي و 35.5 ميليارد ريال براي بازسازي مدارس اختصاص يافته است.
فرماندار لامرد در پاسخ به سوالي در مورد آخرين وضعيت طرح محرم و وعده‌هاي متعدد مسئولان براي افتتاح رسمي و عدم راه‌اندازي كامل اين طرح، اظهار داشت: طرح محرم هم‌اكنون در حال آزمايش است و تا زماني كه از نظر فني و خطوط به اطمينان كامل نرسند، به بهره‌برداري نمي‌رسد.
اين مسول افزود: سيستم تله‌متري درون شهرستاني اين طرح هنوز به پايان نرسيده و در حال انجام است و همچنين با توجه به كمبود مخازن، در حال ساخت آنها براي مواقع قطعي آب اين طرح هستيم كه اميدواريم هرچه سريع‌تر به پايان برسد.

منبع: خبرگزاري فارس

افتتاح هم زمان دو اداره در شهرستان گراش‏

طی مراسمی با حضور جعفری سرپرست اداره نهضت سوادآموزی استان فارس، ‏مهندس خواست خدایی فرماندار و مسوولین ادارات شهرستان گراش، همزمان ‏اداره نهضت سوادآموزی و اداره امور کتابخانه های عمومی شهرستان گراش افتتاح ‏گردید.‏

در این مراسم مهندس خواست خدایی استقرار پی در پی ادارات شهرستان گراش ‏را مرهون تلاش ها و نگاه ویژه دکتر احمدزاده استاندار عدالت محور فارس به این ‏خطه ولایت مدار خواند و از افتتاح اولین مجتمع اداری استان فارس در شهرستان ‏گراش با حضور استاندار در آینده ای نزدیک خبر داد.‏
وی انتصاب خواهران را به عنوان روسای ادارات جدید التأسیس به تبعیت از ‏دولت مردمی دکتر احمدی نژاد عنوان کرد و از مدیران ادارات خواست تمام ‏تلاش خود را در جهت پیشبرد اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی بکار ‏بندند.‏