به نام حق
تحلیلی چندبرسخنان استاندارفارس درمراسم تودیع ومعارفه فرماندار ویژه لارستان
چشم به راه خدمت
*بایدمنطقه ویژه اقتصادی درلارستان شکل بگیرد.
این
سخن دکتراحمدزاده که ازآن رایحه خوش خدمت برمی خیزد،مردم این منطقه محروم
را برای توسعه وتعالی در زمینه اقتصادی امیدوارمی سازد.پس ازتصویب دولت
دررابطه با این مصوبه مردم منتظرماندند تامسئولین ذیربط به سرعت این مهم
راپیگیری نمایند که گویا این کار صورت نگرفت ومانند برخی مصوبه های دیگر
به محاق سپرده شد.
حداقل انتظار مردم این است که این امتیازحداقلی درزمینه توسعه لارستان گرفته شود که این توقع نیز گویا تاکنون برآورده نشده وپیگیری لازم صورت نگرفته است تا مثل همیشه درسکوت مطلق ازکناراین امتیازنیزگذرکنیم.
ای
کاش استاندارمحترم می فرمودند که علت این تاخیر چیست ؟ آیا مسئولین سطح
شهرستان پیگیر این امر نشده اند یا منبع مالی لازم وبودجه کافی به این امر
اختصاص نیافته است که اگر چنین است لزوم تصویب مصوبه بدون منبع مالی
شناخته شده چیست؟
طبق
ماده یک قانون تشکیل واداره مناطق ویژه اقتصادی به منظور پشتیبانی ازفعا
لیت های اقتصادی وبرقراری ارتباط تجاری وتحرک دراقتصادمنطقه ای
وتولیدوپردازش کالا وایجاداشتغال مولدوجلب وتشویق سرمایه گذاری و...
مناطقی رابه عنوان مناطق ویژه درنظرمی گیرند.
منطقه ویژه اقتصادی می تواند زمینه ای فراهم آورد تابااستقرارصنایع کوچک وواحدتولیدی زودبازده
مناسب دراین ناحیه زمینه اشتغال را برای جوانان فراهم آورد تا نیازی به
مهاجرت جوانان شهرستان به دیگر مناطق کشور برای یافتن کار نباشد وعملا
ازتمرکز جمعیت نیز درسایرمناطق کشورجلوگیری به عمل آید.
لذا با توجه به وجود نیروی بالقوه درمنطقه لارستان واستعدادطبیعی وسرمایه ای که
درمنطقه وجود دارد زمینه اشتغال وتولیدثروت وارتقا سطح زندگی وامکانات را
فراهم می آورد. وباعنایت به توان محیطی این منطقه جنوبی زمینه توسعه صنایع
زیردستی چون کنسروسازی ،روغن وبسته بندی را مهیا ودر پی آن نیزصنایع بالادستی به فرایند توسعه دست می یابند.
ازکارایی واثربخشی مناطق ویژه اقتصادی می توان به موارد زیراشاره نمود:
1-فراهم آمدن زمینه توسعه نوین برای گسترش منطقه به منظورافزایش تولیدات
2-بهره گیری ازفناوری های نوین وپیشرفته اقتصادی
3-ایجادعرصه فعالیت های تجاری وتولیدی
4-ایجاد اشتغال
5-ایجاد قطب صنعتی وتولیدی درجنوب
لذا بردلسوزان ومسیولین است که مجدانه این کاررا پیگیری نمایند وزمینه ترقی لارستان بزرگ را فراهم آورند.
*فرمانداری ویژه لارستان نگاهی کلی وعدالت محور به سایربخشها داشته باشد.
بلی!وجودعدالت
درتمامی بخشها وزمینه های مختلف الزامی است کمااین که مانیزانتظارداریم
باعدالت ودیدی توام بابرابری به مانگریسته شود همانا هیچ چیز بدتر ازبی
عدالتی ونگاه تبعیض آمیزنیست خاصه زمانی که زمینه وبسترکاری در شهری فراهم
باشد اما آن امتیازرابه جایی دیگربدهند.
همان
گونه که ما از مرکز استان توقع داریم که با دیدی برابر به شهرها بنگرند
آنها نیزحق دارندکه این توقع راداشته باشند که مرکز شهرستان به سایرشهرها
وتوابع برخوردی عادلانه داشته باشد(البته این نکته رانمی توان نادیده گرفت
که این یک نگاه کلی وروندجاری دررابطه
با حوزه های مختلف وشهرها وشهرستان ها ی کشور است مادامی که یک بودجه
یاامکاناتی به هراستانی بدهند ،ابتدا سهم عمده ای ازآن به مرکزتعلق می
یابدوسپس به توابع وشهرستان های زیرمجموعه اختصاص می دهند کمااینکه در استان ما
نیز این گونه است وشاهدیم که شکوفایی وترقی مرکزاستان به مراتب
ازسایرشهرستان ها بیشتراست.(این هم ازمزایای استان شدن))
البته درلارستان که استقلال شهرها به یک روندجاری تبدیل شده است وطی چندسال اخیرخنج وبه تازگی گراش نیزازلارجداشده وشهرستان شده اند بایدمراقبت بیشتری به عمل آیدوروند رسیدگی به سایرشهرها تسریع یابد.
ازاین
پاشنه آشیل لارستان،نماینده لارستان وخنج نهایت استفاده رابردوگوی سبقت
راازدیگررقبا ربود و با رسیدگی عملی ونه کلامی رای شهرها وبخشهای اطراف
رابه راحتی تصاحب کرد تابر همگان ثابت شودکه نقطه ضعف ما در کجاست.
این
جمله آقا حسنی درهمان اوان انتخابات مجلس زبانزد عام وخاص بودکه "همیشه
نماینده ای ازلاربرگزیدید واوراراهی مجلس کردید،چنین شد؛یکبار هم که شده
ازشهردیگری انتخاب کنید"(یک بارهماناوجدا شدن گراش همانا)
برمبنای
همان سخن راهبردی استاندار محترم فارس وآنچه که دربالاآمد انتظار این
شهرستان نیزازمرکزاستان همان است که ایشان فرمودند:نگاه کلی وعدالت محور.
امیدآن
است که با این دید صنایع سبک وسنگین وزیردستی وبالادستی لارستان هم به
پیشرفت چشمگیری نایل آید.البته که این توسعه صرفا نباید جنبه کمی داشته
باشدوبه کیفیت ومیزان لزوم کشور به آن نیزتوجه شود چنان که کارخانه هایی
چون نمک وگچ وکنسروسازی قابل قیاس با صنایع پتروشیمی وسیکل ترکیبی برق
نیست(هرچنداین مثال ما قیاس مع الفارق است اما ازآنجایی که این کارخانه ها درلارستان ملموس تر وعینی ترندنام برده شد)
کیست که نداند کدام یک ضروری تر وحیاتی تر است وکدام مصرفی تر؟ (حالا
بماندکه مادلامان به کارخانه شیرودستمال کاغذی خوش است ودر همسایگی ما
جهرم بانیروگاه سیکل ترکیبی وباظرفیتی بالغ بر1435مگاوات ازسال 83شروع به
احداث گردیده واکنون باهمین نیروگاه سبب افزایش پایداری شبکه برق شده وبرق منطقه جنوب کشورراتامین می کند)
*لارستان می تواند نقش مهمی درتولیدمحصولات فرهنگی داشته باشد.
فرهنگ ،به مجموعه نگرشها وباورها وبینش ها وسنتهایی که در یک جامعه جاری و ساری می باشدوبه مصداق آنها تولیدات وفرهنگ سازی مناسب صورت می گیرد.
باتوجه
به آن که دولت دهم محورسفرهای استانی خود رابرپایه واصول فرهنگی نهاده است
انتظار است که برای احیای فرهنگ بومی منطقه،فکری اساسی وچاره ای راهبردی
اندیشیده شود تا پس ازآن بتوان به فکرتولیدات فرهنگی بود.
تا زمانی که زیرساخت هاو بستر کار آماده نگردد این کارغیرممکن است.
این
بخش نیازمندعنایت ویژه ای است وبه صرف داشتن یک فرهنگ سرا وچند کتابخانه
که آن هم قادر نیست نیازجوانان ودانشجویان رامرتفع سازد نمی توان به
دستاورد فرهنگی امیدی داشت خاصه آن که در این برهه،تهاجم و بمباران فرهنگ
غربی وبیگانه برای نابودی فرهنگ اسلامی وایرانی وبومی از هرجهت کشور را
تحت الشعاع قرارداده است.
البته
که باید دربادی امر ازفرهنگ بومی لارستان آغاز نمود وآن را به مردم وبه
خصوص جوانان شناساند که دیر زمانی است از مرز فرهنگ بومی وملی دور شده ایم
و بیگانه .
شناخت گویش محلی از مهمترین گزینه ها و ابتدایی ترین آنهاست که عجیب با آن بیگانه شده
ایم وعارمان می آید حتا درشهرمان با آن صحبت کنیم این معضل ازساده ترین
ودر عین حال پیچیده ترین گذاره های فرهنگی است که باید با صرف هزینه و وقت
آن را به مردم معرفی نمود و بیش از این با گویش خود بیگانه نبود.
*باید یک میزسرمایه گذاری در فرمانداری ویژه لارستان تشکیل شود .
بازچون گذشته این شایبه قوت می یابد که استان بیش از آن که به بودجه دولتی برای ایجاد زیرساختها در بخشهای گوناگون شهرستان امیدوار باشدچشم خود رابه سوی دستان وهمت سرمایه
گذاران دوخته است واین احتمال را مطرح می سازد که لارستان به سبب وجود
ثروت که عده ای تصور می کنند ،ازدیگر مناطق مستثنی می سازندحال آن که مردم
بیش ازاین ازدولت توقع سرمایه گزاری دارند وبارها وبارها خیرین وسرمایه
گذاران و خانواده های آنان و اشخاصی که به
نوعی دارای ثروت هستند از اعطای این موهبت در راه آبادانی لارستان دریغ
نفرموده اند باشدتا الگویی بماندبرای دیگران!
لذا
اگر نوبتی هم باشد نوبت به بخش دولتی است که آستین همت را بالا زده ودرراه
تعالی لارستان قدمی برداردتا به دنبال آن بخش خصوصی نیز فعال گشته وچرخه
این بخش را بگرداند.
ما هنوز هم چشم به راه خدمتیم....
متن ارسالی توسط یکی از مخاطبین وبلاگ به نام حجت